Singtex | Mijn ervaringen (1)

De IFFTI Summer Internship vorig jaar, nog nooit heb ik in zo’n korte tijd zó veel geleerd over textiel, innovaties, en business development. Dit is waarom:

SINGTEX: Een technisch textielbedrijf in Taiwan, produceert functionele stoffen voor merken als Hugo Boss, Asics, Nike, Gaastra, O’Neill, Spider en ga zo maar door. Singtex is vooral gefocust op het ontwikkelen van nieuwe stoffen, zo hebben ze een tijdje geleden bedacht om van koffiedik textiel te maken.
De filosofie van de vader van de oprichter:

‘Running the business with conscience and a deep respect for people’

is vandaag de dag nog steeds belangrijk. Deze filosofie heeft het bedrijf geholpen tot waar het nu staat. Met de vele uitdagingen in de textielwereld, maar met de passie en het respect van de klanten en medewerkers, die Singtex nodig heeft om nieuwe technologieën te ontwikkelen. Singtex streeft ernaar om een verschil te maken, zo zijn ze betrokken bij milieuprojecten, trekken ze jong talent aan en zorgen ze voor veilige productieprocessen.

Een aantal van Singtex’ Innovaties:

S.Cafe: koffie is niet alleen om te drinken, vanaf nu kan men het ook dragen! Bij Singtex ontdekten ze dat koffiedik zou kunnen worden gecombineerd met stof, zodra ze dit zagen zijn ze begonnen met het recyclen van afval en hebben ze geprobeerd deze fantasie uit te laten komen. Verrassend was dat S.Cafe niet alleen de geur controleert, maar ook UV-beschermend is en sneldrogend, maar als nog zijn ze bij Singtex niet tevreden en wilden ze door ontwikkelen. Vandaag de dag krijgt Singtex het koffiedik van alle Starbucks, 7/11 en andere convenience-stores in China en Taiwan.

eco2sy: de gehele eco2sy stof is groen, 65% is gemaakt van PET flessen en de andere 35% komt van koffiedik. Voordelen: het houdt je warm (als donsvezels), wind-resistent (door de lagen), houdt geuren tegen (dankzij het geurabsorberende koffiedik), lichtgewicht, duurzame technologie.

P4DRY: een print-technologie waarbij wederom de koffiedik gebruikt wordt, maar dit maal geprint. Het materiaal krijgt hierdoor dezelfde functionaliteiten als een droge touch, geurbestrijding, laag condensatiegehalte en eco-vriendelijk.


Maar, hoe ben ik bij zo’n bedrijf binnen gekomen, en wát heb ik er gedaan:

Via een van de docenten kreeg ik te horen dat er een zomerstage in Taiwan was bij Singtex in het technische textiel. Ik houd nogal van reizen, het liefst naar bestemming onbekend en dit leek me een ultieme uitdaging. Eerst maar eens aangenomen worden, want de sollicitatieprocedure was niet gemakkelijk.

Nadat ik een motivatiebrief en CV de deur uitgedaan had en twee maand gewacht had werd ik uitgenodigd voor een Skype interview. In het Engels, niet dat dat the big issue was, maar toch. De baas was niet goed in Engels (er zat een heuze talk bij het gesprek) dus met mijn mega-gebrekkige Chinees (toen nog) probeerde ik wat grapjes te maken. Deze bevielen hem blijkbaar wel, ik mocht door naar de volgende ronde. Deze begon dan ook direct na het Skypegesprek. Ik moest a.s.a.p. een bikini ontwerpen en maken (inclusief alle technische tekeningen en specificaties) en deze zo snel mogelijk opsturen (de scriptie, waar ik dat moment mee bezig was heb ik op dat moment maar even laten gaan en heb me vol op deze opdracht gestort). Een weekje later kreeg ik bericht dat ik was toegelaten! #HAPPY

Ja, dan ben je toegelaten en begint het gepuzzel: vluchten boeken, vaccinaties, medisch rapport, visums, etc.

Dit viel, vergeleken met China, ontzettend mee. De vaccinaties zaten al in mijn lichaam, een visum is niet nodig (tenzij je langer dan 90 dagen blijft).. Het medisch rapport was dan weer wel mega uitgebreid: naast de standaard testen bij de huisarts moest ik het ziekenhuis bezoeken voor o.a. hart- en longtesten. Vluchten naar Taiwan zijn vaak wel een keer zo duur als naar Shanghai, maar ach, it’s worth it.

Leave a comment