10x China | Favorites

Hierbij, mijn top 10 favoriete plaatsen die ik tot nu toe bezocht heb in China.

China is een van de meest bijzondere landen ter wereld om te reizen. Naast dat het één van de grootste landen is, heeft het een ontzettend rijke historie. Naast de prachtige oud-Chinese architectuur zijn steden als Shanghai razendsnel in ontwikkeling waar op het gebied van architectuur werkelijk álles mogelijk is. De collectie van prachtige landschappen, unieke culturele ervaringen en de charme rondom China maakt het een fantastische reisbestemming.

Tijdens mijn studie in het buitenland ging ik ieder weekend op pad, om zoveel van het land te zien als mogelijk was. Hierbij mijn favoriete top 10:

Shanghai: verreweg mijn nummer 1 favoriet. De grootste stad van China én de economische en culinaire hoofdstad van China. Shanghai staat op 1 vanwege de fascinerende geschiedenis aan de ene kant, en de innovatieve architectuur aan de andere kant. Rondlopen langs de beroemde skyline van de Bund, winkelen op Nanjing Lu… En daarnaast heeft Shanghai een aantal beste party places waar ik ooit geweest ben.

Peking: in Peking had ik een lang weekend, maar in slechts 4 dagen heb ik zó veel fantastische plaatsen bezocht. Peking, de hoofdstad van China is een stad met een levendige mix van geschiedenis en moderniteit. Ondanks het roerige bestaan van Peking in de 19e en 20e eeuw door de verschillende oorlogen, de Culturele Revolutie en de recente urbanisatie en afbraak van de hutongs, heeft Peking nog veel toeristische attracties die een bezoek waard zijn. Allereerst hebben we de Verboden Stad bezocht, vervolgens het Tiananmen plein, en de Tempel van de Hemelse Vrede… het Zomerpaleis met de Minggraven, de bekende Olympische stadions: the Birds Nest en the Water Cube, en vanuit Peking de Chinese muur gemakkelijk te bereiken (hét hoogtepunt) en hebben we het gedeelte Mutianyu bezocht.

Guangzhou: omdat ik een beurs (Canton fair) wilde bezoeken in oktober ben ik naar Guangzhou gegaan, zonder dat ik er veel research naar gedaan had. Guangzhou, ook wel Kanton, ligt in Zuid-China (bij Hong-Kong) waar het eind oktober nog steeds zomer is :). Guangzhou staat bekend om de Canton fair, dat verreweg China’s grootste beurs is. Tijdens mijn verblijf heb ik de Temple of the Six Banyan Trees bezocht, de Pearl River cruise gedaan, de Canton Tower (ontworpen door NL architecten) bezocht en ben ik in de back-to-europe wijk Shamian geweest. In Guangzhou zat ook de allerleukste dierentuin waar ik ooit geweest ben, Xiangjiang, die ik iedereen zou aanraden terwijl ik nieteens zó van dieren houd. Uitgaan prima kan op de Party Pier en winkelen doe je het best in de Tianhe Teemal in het centrum.

Huangshan / Yellow Mountains: China heeft ééns per jaar 1 week vakantie. De National Holiday, omdat het een groot gekkenhuis in Shanghai was gingen wij op vakantie naar Huangshan waar we na een héle dag traplopen op de top van de berg zijn gaan slapen om de zonsopgang te kunnen zien. GE-WEL-DIG.

Een must-visit, als je er toch in de buurt bent is het charming dorpje Hongcun, waar de originele Hui stijl nog te zien is. Tunxi is de plaats waar we voor de hiking-dag verbleven, met een fantastische oude straat, schattige winkeltjes met ouderwetse Chinese kalligrafie en veel kunstgalerijen, én het beste restaurant.

Xian: beroemd om de terracotta legers van Xi’an (die ik dan weer wel vond tegenvallen), de moeite om te gaan is het zeker. Xian speelde een belangrijke rol in de Chinese geschiedenis, gekenmerkt door trots, het oude erfgoed. Binnen de stadsmuren is het oude centrum van Xian. Xian heeft oude, religieuze, culturele én natuurlijke bezienswaardigheden. Voor mij was het hoogtepunt de muur, en de Drum & Bell towers tijdens de avonduren. We zijn naar de nightmarket geweest wat één van de bekendste van China (North-Gate) en hebben een bezoekje aan de moskee gebracht.

Taishan: de Chinesen zeggen, als je de Tai-berg beklimt, word je heel oud en rijk en ga je naar de hemel, omdat we toch al in China waren is het het proberen waard. De Tai-berg is een berg waar veel historische en culturele aspecten te zien zijn. Het wordt bekroond door de jade-keizer piek (de Jade keizer is de meest krachtige god in de hemel). De trap 7.200 stappen wordt de ‘Stairway to heaven’ genoemd, het was zwaar, maar het was het absoluut waar. Het uitzicht wat boven aan deze berg te zien is is alsof je in de hemel bent.

Suzhou: ook wel het Venetië van het Oosten. Dicht bij Shanghai, een go. Zoals het oude Chinese spreekwoord zegt, in de hemel is er een paradijs, en op aarde hebben we Hangzhou en Suzhou… tja, waarom dan niet he ;). Suzhou staat bekend om haar klassieke tuinen, traditionele architectuur, wateren en traditionele opera’s. We hebben de wereldwijd beroemde Humble Administrators Garden bezocht, de Zhouzhang Water Town en het Zijdemuseum (die erg cool is voor alle textielliefhebbers).

Nanjing: de vroegere hoofdstad van China, naast Peking een van de steden die je moet bezoeken om de Chinese geschiedenis te ervaren. De overblijfselen van het rijke verleden zie je overal, zoals vlak buiten de stad de Purple Mountain (Zijin Shan). Tijdens mijn eerste weekend in China ben ik naar Nanjing geweest, waar we eindelijk het gevoel kregen dat we écht in China waren. De bezoekjes aan de Zijin Shan en het Sun Yat Sen mausoleum, de gedenkhal voor de slachtoffers van de Nanjing Massacre (erg indrukwekkend) en de beroemde Confucius tempels maakten het allemaal mogelijk. Het Xuanwu Lake park is een must-go tijdens de avonduren.

Luoyang: het thuis van het Kung-Fu, de hoofdstad van de provincie Henan en een van China’s 7 oude hoofdsteden. Hoogtepunten in Luoyang waren de Longmen grotten, de Guanlin en Shaolin tempels, de White Horse temple en het oude centrum in de stad. Wat vooral leuk was, dat we bij een Chinese man thuis sliepen (hij had een hostel ín zijn huis), zo konden we nou eindelijk eens zien hoe de mensen in die drukke woonwijken echt leven.

Shenzhen: als je in China naar het strand wilt, kun je lang zoeken. Shenzhen (Xiaomeisha) is één van de weinige locaties in China waar echt een strand is. Shenzhen zit aan de grens met Hong-Kong, dus tijdens de koudere tijden in Shanghai ben ik naar het zuiden gegaan om van het strand en het mooie weer te genieten (en toen regende het voor de verandering). Shenzhen een van de snelst groeiende steden ter wereld, een welvarende metropool. In Shenzhen heb ik de OCT (Overseas Chinese Town) bezocht waar het China Folk Cultural Village & Window of the World lag (het Chinese Madurodam), het hoogste gebouw van Shenzhen, de KingKey 100 waar ik gehightea’t heb op de 100e verdieping en de stranden Xiaomeisha en Dameisha.

Nu ik dit artikel aan het schrijven ben heb ik zooo-veel zin om terug te gaan! Who knows!!

Leave a comment